petravanderhorst.reismee.nl

Een massage doet wonderen

Deze week was, zoals m'n trouwe lezers zullen weten, mijn eerste week bij de Aidskliniek. Tijdens de rest van mijn vrijwilligerstijd verblijf ik bij een homestay, vijf minuten fietsen van de kliniek vandaan. De homestay bestaat uit een echtpaar en hun dochtertje Wat. Niemand uit de buurt spreekt Engels, dus de communicatie bestaat uit veel glimlachen en bewegingen met handen en voeten.
Wat was het gezegde ook alweer.. Een glimlach zegt meer dan duizend woorden?

Maandag werd ik bij de kliniek gedropt door twee werknemers van de organisatie, waarvan de jongste, George, enkel mee was om ‘dode mensen te zien.' Bij de kliniek was hij daarvoor aan het juiste adres,want hier schijnt het gewoonte te zijn ‘kunst' van overleden patiënten te maken. (zie foto's.)
Deze tentoonstelling wordt gemaakt om mensen alert te maken op het gevaar van Aids. (Met andere woorden: gebruik condooms en geen drugs spuiten met vieze naaden. Waarvoor al die luguberheid zou je denken..)
In de kliniek wonen terminale Aids patienten, Aids patiënten die nog op zichzelf kunnen wonen, familie van Aids patiënten en wat monniken.
Ik ben werkzaam bij de 34 terminale patiënten, waarbij ik me voorlopig richt op het masseren.
Vooral de eerste dag was een heftige dag; Ik kreeg alle lugubere kunst te zien en werd vervolgens voorgesteld aan de volgende kandidaten voor het artwork, de terminale patiënten. Veel van hen zijn uitgemergeld en lopen kunnen de meesten al niet meer. Alhoewel sommige nog levendig uit hun ogen kijken en grapjes kunnen maken zijn er al flink wat die hun dagen lijken af te tellen voordat ze in een grafkist kunnen kruipen, die overigens al tegen de muur van de kliniek klaar staat.
Ik was enorm opgelucht te zien dat een Nederlands masseur, Huub, ook dit werk doet. Hij kon me het één en ander uitleggen, wat erg fijn was omdat ook in de kliniek niemand Engels spreekt.
Aan het eind van de eerste dag was ik enorm geschrokken en uitgeput van alle indrukken.
De tweede dag ging echter al beter en aan het eind van de eerste week kan ik zeggen dat ik veel vooruitgang heb geboekt. Ik ken al veel namen en de meeste patienten kunnen mij ook al roepen om een massage te reserveren. Alhoewel ik kwam voor verpleegkundig werk, merk ik dat tijd en aandacht geven in de vorm van aanraking en een belabberd Thais praatje zeker net zo hard nodig is.
Komend weekend ga ik met de mensen van the lemmon house (m'n originele verblijf in Singburi) naar Bangkok, even opladen voor een nieuw weekje Aids kliniek..

Reacties

Reacties

Johan de Zwaan

Indrukwekkende en ook heftige foto's Petra!

Zelf had ik al wat fotos van de Wat Phra Baht Nam Phu tempel bekeken via
http://www.catalanogonzaga.com/index.php?page=gallery&id=46

Daar staat ook dat veel familieleden de resten van gecremeerde aidspatienten niet eens meer ophalen waardoor er dan ook zoveel witte zakjes om dat boeddha beeld liggen.

Ik wens dat je de ervaringen die je hier nu opdoet goed zult verwerken en later kunt gebruiken als je weer in Nederland bent.

Groeten, Johan

Romy

Hey Petra!

Ik vind ontzettend knap wat je daar allemaal doet!
Denk dat het een hele ervaring is die je daar op doet, en dat je ook dingen ziet die heel confronterend zijn.
Ik heb je fotos ook even bekeken :)]
Heel veel plezier en Succes nog!

xxx

Hendrik-Jan

Heey zussie!

Wow klinkt heftig! Het is allemaal wel bijzonder dat de mensen zulke kleine dingen in het leven kunnen waarderen he?! Een (waarschijnlijk heel simpel) 'thais praatje' met een nederlands meisje. De mannen daar vangen dus niet achter je kont aan? :-) Ik hoop dat het allemaal niet tegenvalt met wat je je erbij voor had gesteld. Ik zit momenteel in Lyon en ga over een uurtje naar Marseille.

Tot in augustus! x

Lien

zo he, wat heftig daar...

Jaco Gertrude Nienke Annemijn

Hoi Petra,

Net terug van vakantie nu de mailachterstand wegwerken en je berichten en foto's lezen/kijken.

Wat een bijzondere mix van indrukwekkende ervaringen. Gelukkig vergeet je niet om plezier te maken (maakten we ons trouwens geen zorgen over).

Mooie foto's zitten er bij.

Veel succes nog de komende tijd!

Groeten uit Harderwijk

Opa

Beste Petra,

Hier weer een paar lettertjes van Opa.
Ik ben weer thuis gelukkig, maar je kunt er wel wezen; ze zijn goed voor de patiënten.

Ik lees alles van je en hoop maar dat je het mooie, maar moeilijke, werk doen kunt.
Ik denk alle avonden voor ik slapen ga aan je en bid voor je.

Nu veel sterkte van mij en hou je goed.

Je Opa.

Anne

Snoet! Wat een heerlijke verhalen allemaal!! Ik heb nu eindelijk tijd om ze eens goed door te lezen hier in Bali, waar we overigens in een extreem luxe villa verblijven.
Wat naar trouwens, al die overleden mensen!!!
Ik ben heel benieuwd naar al je verhalen als je thuiskomt. Knuffel!

Henri, Christa, Beerd & Mart

Hoi Peetje,

Wat een indrukwekkende week heb je achter de rug.
Heftig om te lezen en te zien hoe het daar in de kliniek gaat. Voor volgende week heel veel sterkte toegewenst, hier in Nunspeet denken wij aan je.

Carola

Hey petra!

Ik heb al je verhalen en fotos gelezen/bekeken en het lijkt me allemaal erg heftig! heel veel succes nog daar in Thailand!

xxxx

Klaas en Hennie

Hoi Petra, wat een lief aapje heb je daar. Een knuffeltje zeg, was dat op een markt of zo? Wat een leuke foto, ietsie smal bekkie heb je, goed eten hoor !! Heb veel plezier, je mag geen apie meenemen naar huis hoor.Veel liefs, Oompje en de Buuf. Doeiii.

Klaas en Hennie.

Ha die Peet, even hoi tegen jou zeggen. Fijn dat je even naar Singburi kan om bij te tanken.
Succes, nog een paar daagjes en dan even genieten van een ander Thailand als deze weken he.Lekker ontspannen, dat heb je wel verdient na je zware werk.
Tot gauw, je hoort nog van ons. Vanuit een druilerig Hulshorst. Doeiiii.

Nellie en Jan

Dag Petra (1)
We hebben je spannende verhalen gelezen en de schitterende foto's bekeken.
Fijn, dat je nu nog een week van een strandvakantie kan genieten voor je weer naar huis komt.
Groetjes en tot gauw.

Klaas en Hennie

Ha, die Peetje, En nu ook echt gaan genieten van je strandvakantie !!!! Je hebt er hard voor gewerkt.....En maak je hoofd lekker een beetje leeg. We wensen jullie veel plezier samen aan de kust. En......Petra, mis het vliegtuig niet he, het is geen bus of trein.
Jij bent zo'n wereldmens, jij redt het prima !!!
Veel plezier, veel lieve groetjes, H.J. is ook weer thuis, nu jij nog meissie, tot gauw. Knuffel !!! Doeiiii.

Design Den

Dear Ms. Irina Petrosyan

I saw your website via face book.

We offer services related to Creatives, Wen Design, Graphics Design, Web Development

Please contact us if any needs arise at your end for such services.

May you can make a small website (At very reasonable price) through which you can let people see your stories


Hope to hear from you

--
Warm Regards
G. Masih
For Design Den

Web : www.designdenn.com
Mob : 0091 98720 73744
email : gmasih@designdenn.com

Sister Company : www.romeojuliethostings.com

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active