petravanderhorst.reismee.nl

Salani Bwino (Doei) Zambia

Wat vliegt de tijd voorbij.. Mijn laatste blogmomentje is alweer aangebroken!
Ondanks dat veel studenten van onze groep al bezig zijn met het naar huis gaan, ben ik nog steeds ontzettend aan het genieten van mijn tijd hier. De laatste week hebben we onze verslagen afgerond en twee lessen gegeven en nu is ons project zo goed als afgesloten. Er rest ons nu eigenlijk niks anders dan afscheid nemen van iedereen middels veel etentjes en feestjes.
Van de week zijn Anne ne ik ook nog naar een huttendorpje gefietst om al onze kleren etc. uit te delen. Alhoewel deze mensen niks hebben werd gelijk alles uit de kast gehaald om ons welkom te laten voelen en natuurlijk hoort de bereiding van nshima, de plaatselijke hap, daarbij. Omdat Anne en ik niet werkeloos toe wilden kijken vroegen we de vrouwen ons te leren deze hap klaar te maken. Gelijk kwamen alle inwoners van het dorpje om het hoekje kijken om even goed en hard te kunnen lachen. We schijnen nog een aantal lesjes nodig te hebben, maar een ervaring was het zeker.

Alhoewel ik zeker de vriendelijke, positieve en relaxte mentaliteit van Zambia ga missen, hunker ik stiekem ook wel naar hygiene en wat ontwikkeling. Vooral de laatste paar weken viel met regelmaat het water weg. Hierdoor konden wij soms dagenlang niet wassen en niet het toilet doorspoelen. BAH! Je kunt je voorstellen dat fris anders is.
Ook de indrukken van de gezondheidszorg waren af en toe schokkend. Zo zijn Anne en ik in een verloskundigen kliniek geweest. Deze vrouwen worden met zijn allen hoogzwanger op een dun matje naast elkaar op de grond gelegd, totdat het kind dna eindelijk komt. Verdoving is hierbij niet nodig, want daar schijnen de vrouwen hard van te worden.
Geestelijke gezondheidszorg kennen ze hier niet, want iemand die psychotisch is, is hier gewoon behekst. Verder waren materialen vaak niet steriel en dragen verpleegkundigen hier af en toe verantwoordelijkheid voor meer dan 40 patienten, waarbij zij dan ook als dokter fungeren. Ik blij dat ik de gezondheidszorg in Nederland in ga kan ik je vertellen!

Toch was dit werkelijk waar een prachtige ervaring. Ik heb gezien hoe mensen met verschrikkelijk weinig kunnen leven en toch ontzettend gelukkig zijn. Daadwerkelijk een prachtervaring die ik nooit meer zal vergeten!

Tot dinsdag allemaal! Heel erg bedankt voor alle lieve kaartjes en reacties. Ik heb ervan genoten alles te lezen. De laatste foto'tjes volgen later, want het uploaden werkt niet echt.

Salani Bwino! (Doei!)

Reacties

Reacties

Romy

Hee Petra!
Fijn dat het einde toch ook wel weer in zicht is, en dat het tot nu toe allemaal goed gegaan is.
Heerlijk vooruitzicht om weer thuis te zijn straks met alle luxe, maar ook altijd jammer om meer afscheid te moeten nemen.
Denk dat het een hele leuke/leerzame ervaring voor je is geweest.
Een goede reis terug nog straks!
Groetjes

sharon

Jeeej!!

Je komt weer terug hoelaat ga je op nederlandse bodem landen ?

Geniet nog ff de laatste dagen

Carola

Geniet nog ff van je laatste dagen daar! Tot snel! :D

Nicolet

Geniet er nog maar even van!!!
alvast een goede reis terug en tot snel!!

klaas en hennie

hoi lieve Peet, een laatste berichtje op je web van ons.Wat heb je weer een schitterend verhaal gemaakt.
En wat is het dubbel he, zo'n andere wereld weer achter je te laten, al die zwarte koppies nog een aai geven, het is nu gauw maandag.
Geniet nog even van het sfeertje daar, hier wacht het bad al op je hoor !!!! Heb je de koffer al gepakt .....en vergeet NIKS..... want het is te ver om het even op te gaan halen.!!!!! Succes met je laatste verplichtingen en groet al je huisgenoten van ons. Een dikke knuffel en tot gauw !! Goede terugreis gewenst allemaal. Doeg. Pootje van je grote fans.

Kees en Liesbeth

Dag Petra,

Een geweldige tijd en heel veel (mooie) ervaringen rijker! Dat is de winst van deze bijzondere maanden in prachtig Zambia.
Wij zijn blij dat we jullie in je tijdelijke woonomgeving hebben kunnen bezoeken. Zo kunnen we een klein beetje delen in de herinneringen.

Goede thuisreis toegewenst en tot gauw!

groet
Kees en Liesbeth

B.(E).R.O.E.R.(T)

Beroert dat je weer thuis komt! ;-) Nee geintje. Goede reis en tot morgen! :-D

-xxx- HJ

B.(E).R.O.E.R.(D)

Natuurlijk is het beroerD! :D

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active