petravanderhorst.reismee.nl

'You look like an Zambian girl!'

Na drie weken in dit prachtige land kan ik zeggen dat ik al behoorlijk gewend ben geraakt aan dit cultuurtje. Van het woord ‘muzungu' kijk ik niet meer op en ik wordt zelfs een held in het verdelgen van kakkerlakken. (de teller staat op 16).
Alhoewel m'n huid nog steeds niet zwart is, wordt ik al vaak een ‘Zambian girl' genoemd. Een tsjitsjengeetje om, wat woordjes chichewe en ze vinden hier dat je al helemaal geïntegreerd bent. Mooi makkelijk, toch?

Alles gaat hier in een Zambiaans (Lees: heeeeel relaxed) tempo, en daardoor hebben wij buiten school om tijd genoeg om leuke activiteiten te ondernemen.
Zo hebben we een festival bezocht met allemaal mannen dansend in dierenvellen, hebben we afgelopen zaterdag de hoogste berg in Chipata beklommen met onze Zambiaanse huisgenoten en zijn we van het weekend uitgeweest in ‘Eastpoint', een discotheek met allemaal met billen schuddende Afrikanen.

Naast al deze leuke dingen zijn Anne en ik ook flink in de weer geweest voor ons project. Heel veel handen schudden, een lesje hier een workshop daar, en zo loopt ons project vanzelf wel wat.
Ook zijn er plannen gemaakt om in af en toe in het ziekenhuis te werken en met de caregivers naar de dorpen mee te gaan, zodat wij een beter beeld kunnen krijgen van de gezondheidszorg in Zambia. Donderdag zijn Anne en ik uitgenodigd voor een 10daagse workshop in Lundazi, en wie weet hebben ze daar zelfs warme douches! Hmmmmmmmmmm

Ter afsluiting van mijn tweede blog een stukje waarvan menigeen een diepe vermoeide zucht zal slaken.
Nadat ik donderdagochtend tegen Anne had gezegd dat ik zo blij was dat ik nog niks kwijt was geraakt, kon het lot natuurlijk niet uitblijven en moest er dus wel wat gebeuren.
Ik kreeg een heus avontuur doordat ik mijn portemonnee met 1 miljoen kwacha (166 euro) was kwijtgeraakt in de supermarkt. Alhoewel al het personeel heeft meegeholpen met zoeken is deze niet gevonden, en dus restte me geen andere optie dan aangifte doen bij de politie.
Het politiebureau zag er werkelijk waar uit als in de films; Er was een hok met tralies waar alle gevangenen in zaten en de politiemannen zaten testosterongehaltes met elkaar te meten.
Na de aangifte in een tijdsbestek van 2,5 uur op een a-viertje te hebben geschreven moest deze getypt en geprint worden voor mijn verzekering. Omdat hiertoe geen mogelijkheid was op het politiebureau ben ik met agent Mik naar een markt gegaan waar een man het voor ons op een computertje met allemaal spelfouten uittikte. Het printen kon alleen in blauw, omdat de zwarte inkt op was. Ik ben benieuwd of m'n verzekering er wat mee kan maar een belevenis was het zeker.

Reacties

Reacties

Ruud

Dat jij je portemonnee verliest dat is gewoon traditie Petra;)! Mooie foto's!

Erna

Hoi Petra,
Wat een prachtig land en zeer mooie foto's.
Wel apart dat die baby bij jou op schoot een muts ophad hij of zij was toch niet onderkoeld???????
Ook lekker dat jullie tijd over houden om het land en de cultuur op te snuiven. Geniet maar lekker. Erna

Carola

haha ownee he het was ookwel te verwachten dat je toch iets zou kwijtraken;)

Amber en Herman

Amber: Oh Erna toch, dat is natuurlijk om het bolletje tegen de zon te beschermen!!
Herman: 'Herman is het hiermee eens. Prachtige foto's, mijn Zambiaans heb ik niet zo goed bijgehouden, dus sommige woorden/teksten begreep ik niet helemaal. Of helemaal niet. Is het mogelijk dat je van sommige Zambiaanse woorden nog een uitleg geeft?'
Amber: P.S. je hebt mijn rekeningnummer he? Had je dat miljoen beter naar mij kunnen overmaken....
Herman: 'Herman kijkt naar buiten en denkt goh, was ik maar in zambia, maarja, gewoon nog doorsparen. Dan komt de rest van zelf. Het weer, de hangmat, alles. groet pap amb'.

En groetjes van 'amb' zelfs

Gerard en Hennie

Hoi meissie,
Leuk om weer nieuwe foto's te zien op je weblog.
Prachtige foto's.
Geniet er maar volop van.
Fijn dat jullie project nu ook gaat lopen.

Lianne

Haai Peet,
sorry ik moest wel even lachen over je portomonee, haha als je je telefoon niet in de bus laat liggen raak je je geld wel kwijt, typisch iets wat jou kan gebeuren;) maar wel balen joh! hoop dat je het terug krijgt.
Leuke blogs schrijf je en wat een prachtige foto's.
Geniet er nog even lekker van jullie!
Liefs

HJ

He zuster No-Money!

Leuk om te lezen dat je ook lekker jezelf blijft in Zambia! :) Fijn dat het project nu een beetje gaat lopen. Krijg je ook een gevoel dat je iets voor die lieve negertjes kan betekenen. Wat een gave foto's: vooral de kleine op schoot met een muts die zegt 'snow'. Stuur hem eens naar Oostenrijk later! :D

Enjoy your time there. Ik had al een soort van planning gemaakt om de 15 dagen daar in te vullen, maar weet niet of pa die inmiddels al op de mail heeft gezet. Zo niet, dan zul je die binnenkort wel krijgen.

Moelé Bwangie!

Klaas en Hennie

Hoi juffie, wat een leuke foto's weer Petra. Je loopt zo relaxed, of je daar al jaren bent. Wat een andere wereld he. Je valt wel op tussen al die black beauty's, wat een mooie kinderen. Succes, en groetjes ook voor Anne.
Doei, de Buurtjes.

Gerard en Hennie

Leuk de nieuwe fotootjes op je weblog.
Rose op de foto, is ook een schatje om te zien.
We wachten op je volgende verhaal op je log.
Een mooi verslag van jullie safari, met...........foto's
Liefs en groetjes aan iedereen.

Lucinda

Peet! ik zeg respect hoor dat je toch iets bent kwijt geraakt, en ja als je t doet kun je t ook maar beter goed doen toch ;).. De foto`s zien dr echt geweldig uit! Geniet nog van je tijd daar, hier mis je helemaal niets!!

Liefss

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active