petravanderhorst.reismee.nl

Boeddha's, Boeddha's en nog meer Boeddha's.

Deze week stond in het teken van het Boeddhisme en niet heel verrassend heb ik daar wel wat lettertjes over te typen.
Zaterdag was een absoluut hoogtepunt: We hebben de seven steps falls bezocht, dit is een national park waarin zich zeven verschillende watervallen bevinden die je kunt bezoeken door flink te klimmen door het bos. De omgeving was betoverend en de watervallen waren heerlijk verfrissend. We kwamen ook nog eens de ‘zwaluwhoeve visjes' tegen die de dode huidcellen van je voeten af eten. Een gratis wellness arangement in het midden van de jungle!
Zondag zijn we naar een zwembad geweest in Singburi en heb ik genoten van een heuse Thaise massage. Af en toe wel op je lippen bijten maar een uurtje heerlijk ontspannen voor maar 120 baht (3 euro).
Zondagavond hebben we natuurlijk Holland toegejuicht in een barretje naast onze accommodatie. De beste Buurman had speciaal voor ons een televisie in zijn bar neergezet, dus half 2 s' nachts gingen wij met z'n allen Holland (tevergeefs) aanmoedigen.
Maandag, dinsdag en woensdag spraken wij met verschillende monniken en dinsdag sliepen wij zelfs in een boeddhistische tempel. We sliepen op rieten matjes (lees: grond) dus om m'n rug te ontlasten moest ik dr maar weer een Thaise massage tegenaan gooien.
We mochten soortement interviews afleggen met de monniken en leerden mediteren. Na het mediteren beging ik weer eens een blunder toen we respectvol moesten knielen voor het Boeddhabeeld. We hadden allemaal witte kleding aan en mijn aangemeten broek was wel 8 maten te groot en daarom vastgemaakt met een touw. Het touw was echter zonder dat ik het door had aan de achterkant losgeraakt en alle monniken konden uitgebreid mijn lingerie+bil zien. (waar ze naar horen zeggen goed gebruik van hebben gemaakt.)
Ondanks deze blunder vond ik het bezoek aan de tempel wel inspiratievol. Mijn grootste verbazing was dat de monniken het Boeddhisme vooral zien als een intrinsieke factor waarmee je jezelf kunt verbeteren en kunt leren goed en bewust te leven. In dit opzicht is het Boeddhisme dus meer psychisch van aard dan religieus. Bewust leven bereiken de Boeddhisten door te mediteren.
Toch zijn er dingen aan het Boeddhisme die mij niet aanstaan. Zo betalen veel Boeddhisten geld om in tempels bijvoorbeeld kaarsjes te kopen om voor het Boeddhabeeld te branden om zo geluk te ontvangen. Dit vind ik geldklopperij en niet overeenkomstig met het intrinsieke beeld wat juist zo mooi is aan het Boeddhisme.
Toch was het een hele ervaring bij de monniken en ben ik erg positief gestemd over de Boeddhistische visie.
Vandaag en morgen gaan we fietsen en onder andere een marktje en een lokaal suikerbedrijf bezoeken.

Oja, vergeet ik bijna het belangrijkste: Ik heb vandaag van een mevrouw een kokosnoot gekregen en die ligt nu in de koelkast. Morgen gaat Petra een kokosnoot ontleden, yejjjjj

Pa-kuhng-ka (bedankt) allemaal voor de leuke en lieve reacties! Mijn volgende log komt eind volgende week omdat ik van het weekend met mensen van hier naar Bangkok ga, en ik volgende week door de jungle ga trekken.

liefs!

Reacties

Reacties

Ruud

Hee Peet!
Klinkt echt super allemaal! Net zo gaaf! Veel plezier in Bangkok en ojaah succes met die kokosnoot;)

Niels Terpstra

Die Peet, beetje die monniken van de wijs brengen he!
Cool om je avonturen te lezen, brings back memories. Geniet ervan voordat het voorbij is, sa-wat-krap!

Klaas en Hennie

Hoi meid, wat beleef je toch veel zeg, de trip naar de falls was prachtig zeker. en het leven van de monniken ken je nu ook een beetje. Niet te wulps he Peet, gedraag je !!! Je hebt weer leuke fo'to's geplaatst Peet. Prachtig in de bush en het water.Fijn weekend, gezellige trip naar Bangkok.En sterkte met je missie in de jungle.Succes, en veel plezier hoor. Een knuffel van de boys en van ons. Het grijze oude mannetje vind je webbrief heel leuk,hij kwam het meteen lezen Peet, hij is ook trots op je.(leuk dat jullie voetbal hebben gezien). De ploeg is feestelijk ingehaald in Amsterdam, het was geweldig, het leek wel of ze echt kampioen zijn geworden. Geniet van al je avonturen, we mailen weer gauw hoor. Groetjes. Doeiiiii. knuffel.

Rineke

Oeh... Jaloers!! Ziet er echt allemaal geweldig uit! Dat met die broek kan ook alleen jou weer overkomen, haha...! Jammer dat daar geen foto's van zijn (en dan vooral van de gezichten van de monikken;))!
Cool dat jullie daar ook gewoon voetbal konden kijken! Dit keer niet in slaap gevallen;)?
Hier is alles rustig, door het warme weer word ik telkens afgebeld voor het werk, dus zit ik mij zelf een beetje te vermaken in het, op het moment, rustige Wageningen!
Heel veel plezier in de jungle en pas op voor de apen;)!
XX

Henri, Christa, Beerd en Mart

Ha die Peet,

Wauw....dat ziet er fantastisch uit. Wat heb je weer een mooie serie foto´s geplaatst. Zal ze morgen aan Beerd laten zien. Die zal vast wel een apie willen als huisdier. We blijven je volgen. Wij zijn net terug uit Frankrijk, je ouders hebben nog een nachtje bij ons in het chalet gelogeerd. Beerd was zo enthousiast toen hij hoorde dat ze kwamen dat hij gelijk zijn kamer ging opruimen!!!! Nou geniet ervan, groetjes van ons

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active