petravanderhorst.reismee.nl

Be most welcome to Africa!

Na lang wachten is het dan eindelijk aangebroken; de grote Zambiaanse reis! De komende 4 maanden bevind ik me met twaalf andere Windesheim studenten in het Zambiaanse stadje Chipata, ‘Het mooiste stukje Afrika wat er te vinden valt’ – als ik de Afrikanen hier mag geloven.
Het is de bedoeling dat ik met een andere verpleegkunde student de caregivers, - mensen die thuiszorg aan aidspatiënten geven – ga ondersteunen bij hun werk door middel van educatie en onderzoek.

Sinds maandag ben ik hier en heb ik al veel verschillende indrukken te verwerken gehad. Onze reis vanaf het vliegveld begon prachtig. 5 uur lang rijden in een truck, met een prachtig uitzicht op het Afrika uit de films. Ik herleefde onmiddellijk mijn jeugdsentiment van the lion king en raakte maar niet uitgekeken op al het groen. Telkens passeerden we dorpjes met rieten hutjes en mensen die vaak met ofwel een kind op hun rug, ofwel een mand op hun hoofd langs de weg liepen.
Aangekomen bij ons verblijf echter, werd ik met mijn neus op de feiten gedrukt. Onverwachts verblijven in ons huis ook 8 Zambiaanse studenten waardoor wij met z’n 12en twee kamers moeten delen. We delen met alle bewoners een paar koude douches en wc’s (soms zonder stromend water en zonder sloten), een binnenplaats en een keukentje. Deze keuken is echter meer een opslag, omdat we niet kunnen koken op de kookpit wanneer het elektra uitvalt. In dergelijke gevallen moeten we koken op 1 houtskoolpitje voor 12 personen. Helaas valt juist vaak het elektra uit rond etenstijd zodat je zulke tafe(l)relen krijgt zoals op de foto’s.

Alhoewel het hier dus wel even slikken is in het begin, doen de Zambianen er alles aan om ons welkom te laten voelen. Woensdagavond werden we uitgenodigd door bishop Gabriel van de katholieke gemeeschap voor een welkoms maaltijd waarbij we de traditionele maispap ‘nshima’ kregen voorgeschoteld en meerdere malen een ‘drop of wine’ kregen ingeschonken, wat neerkwam op een longdrink glas vol. Ook de voetjes bleven niet stil en na de maaltijd stonden we de calorieën er weer af te dansen door goed op z’n Afrikaans met de heupjes te bewegen. De avond eindigde met veel hilarische speeches en de voortdurende benadrukking dat we welkom waren in ons nieuwe thuis.

Ook op straat hebben we veel bekijks. Voortdurend hoor je het woord ‘mazungu’ vallen, wat blanke betekend en vooral de kleine kinderen willen graag een praatje aanknopen. Wanneer je dit dan met één kindje doet, heb je binnen no time een hele klas om je heen staan. Gisteren nog, raakte een kindje op de markt helemaal in paniek toen wij langs kwamen lopen. Ze wist zich geen raad met die blanke huiden. Onwijs schattig toch?

Al met al, veel verschillende indrukken, maar wel een verzekering van een prachtige tijd en ervaring.

Moelé Bwangie! (tot ziens!)

Reacties

Reacties

Johan de Zwaan

Fijn om te horen dat je je al snel op je gemak voelt na de eerste "schrik".

Ik zal Opa op de hoogte houden van je belevenissen.
Hij heeft je reismap al een keer doorgelezen.

En natuurlijk is hij benieuwd naar de foto's (die ik hem vanavond zal laten zien).

Een prettig verblijf gewenst in Zambia!
Zoek de zon op, zou ik zeggen ;-)

Gerard en Hennie

Hoi meissie,

Leuke foto met jullie afrikaanse kookkunsten.
De cultuuromslag was gelijk bij aankomst dus al te voelen.
Aanpassen maar en verder proberen te genieten.

Ruud

Oh, ik lees het al! Jullie vermaken je! Die keuken lijkt me echt hilarisch:D, haha! Groeten aan Anne;)!
x

Rineke

Oh... echt geweldig die foto's van zwarte kindjes, zo één mag je wel mee terug nemen;)!
Koken lijkt mij ook echt te grappig voor woorden, misschien kunnen we dat hier ook een keer zo doen als je terug bent;)!
Heel veel plezier daar en geniet ervan!!

Coby.

Hoi Peet.

Leuk dat ik weer een reisverslag van je schiterende stage in Zambia krijg. Fijn dat de reis goed is verlopen.
Sorry dat ik te laat was om je gedag te zeggen, ik dacht dat je donderdag pas ging. Doe maar veel indrukken op, en geniet van deze reis.
Hartelijke groetjes. Coby.

Henri, Christa, Beerd & Mart

Wat een indrukken heb je alweer opgedaan.
Ontzettend veel plezier en genieten maar van de Afrikaanse cultuur. Beerd vond je foto's te wauw.!.! en vetuh .!.!.!

Groeten van ons allen

Inge

Hoi meid! Goed om van je te horen. Leven met de aanwezige faciliteiten zal niet makkelijk zijn en soms zal je je afvragen, hoe ga ik dit 4 maanden volhouden. Maar je zit nu echt in de cultuur, en dat is toch eigenlijk ook wel heel wat waard. Je leeft het zambiaanse leven en dat is meer waard dan een mooie hotelkamer en een normale douce. Ervaringen die je nooit zal vergeten! Echt superleuk om foto's te zien en een beetje een beeld te kunnen vormen van hoe jouw leven er daar uit ziet! Hoop nog vele foto's te mogen zien de komende maanden... Ik mis je nu al :( Geniet ervan!

Ps: ik had dit berichtje eerst onder het verkeerde verhaal geplaatst. Dat je niet denkt van huh?

de Buurtjes en Boefjes

Hoi petra, wat een belevenis he. Jij hebt al weer veel gezien en beleefd.Prachtige foto's, wat een mooie zwarte kopjes. We wensen je een super tijd toe, al moet je nu nog wel eens diep zuchten.Het is een hele andere cultuur, dat is wat je ook graag wil ontdekken al moet je er eerst erg aan wennen.Dus je hebt al genoten van de prachtige natuur onderweg.Wij zijn blij om al iets van je te zien en te horen.Geniet zoveel als je kunt, en succes met je werk. Doe je de groetjes ook aan Anne.We hebben haar op de foto op Schiphol gezien.Leuke kiekjes hoor. Doeg,doeg of beter gezegt Moelé Bwangi. Knuffel. de Buurtjes.

Lucinda

Dushi,

Zo kan me voorstellen dat t ff schrikken was jou toen je daar aankwam. Ik hoop dat je snel je draai te pakken krijgt en ontzettend gaat genieten van de geweldige tijd daar. Aan die zwarte kindjes ben ik onderhand wel gewend maar t landschap ziet dr echt super uit!

Enjoy and be safe!

Dikke kus

Opa

Hallo Petra,

Hier een paar woordjes van Opa.
Van Johan al gezien waar je vakantiestage is.
Je zult wel vreemd opgekeken hoe het daar is;
al die verschillende houten huisjes en al die leuke kleine kinderen.
Is daar ook nog armoede, zoals het eten?
Er zijn daar ook andere groenten natuurlijk.
Hoe is daar de bevolking; zijn daar de mensen heel vriendelijk?
Ze zullen wel vreemd opkijken naar al die blanken.
Hopen dat jullie er veel van leren.
Nog veel plezier jullie samen,
met mij gaat het wel hoor.
Nog een prettige tijd, heel leerzaam.

De groetjes van Opa.

Joanne

Hé Petra,
Leuk verhaal heb je geschreven!! Ben benieuwd naar al jullie belevenissen en het project:) We moeten als jullie terugzijn maar 's even kletsen.. wij komen namelijk na jullie in Chipata!! Nou geniet ervan en succes, maar natuurlijk vooral heeeel veel plezier daar!
Groetjes, Joanne

Ellen

Hoi Petra,
Als ik die foto's zie en je verhalen lees wil ik weer terug! Geniet er van. Met z'n 12en maar 2 kamers hebben lijkt me iets te veel van het goede maar zal vast goedkomen! Heel veel succes daar en zal jullie verhalen volgen!
Groetjes Ellen

Margreet

Leuk om je verhaal te lezen! Ik kan me voorstellen dat je eerst even schrikt van de situatie daar. Door jou verhaal denk ik aan de reis die ik met Lianne hoop te maken naar Suriname!
Veel plezier nog daar!
xx.

Anke

Hee Petra, wat leuk om je verhaal te lezen! Lijkt me heel erg wennen maar wel super leuk! Ik wens jou en Anne veel plezier komende tijd ;)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active