petravanderhorst.reismee.nl

Zon, zee en het prachtige Koh Samet strand

De laatste anderhalve week van mijn vrijwilligerswerk in de Aidskliniek was een heftige, maar leuke en leerzame tijd. Ik kreeg steeds meer mijn plekje in de kliniek waardoor ik meer en meer het idee kreeg dat ik mezelf nuttig kon maken. Daarnaast ging het communiceren steeds beter en kreeg ik een beter zicht op de cultuurverschillen. Wat mij hierbij het meest opviel was de laconieke houding van de patiënten tegenover de dood. Er werden grapjes gemaakt wanneer iemand overleed en niemand scheen dit als emotioneel te ervaren. Toen Huub, de andere vrijwilliger, een traantje liet werd hij zelfs uitgelachen omdat de mensen het niet begrijpen. Of deze houding vanuit zelfbescherming is of dat dit simpelweg de Thaise manier is om hiermee om te gaan weet ik niet, maar dit zorgde ervoor dat de stemming niet te drukkend was en maakte het voor mij makkelijker om de dingen te relativeren.
Het werken in de kliniek was een mooie en leerzame ervaring en zal ik zeker niet snel meer vergeten. Echter, omdat ik het Thaise strand niet eens had gezien (en dát kan natuurlijk niet), besloot ik mijn vrijwilligerswerk een halve week te verkorten zodat ik met Janiek naar het eiland Koh Samet kon. Zodoende bevind ik me nu in een afgeragd bungalowtje van 3 euro per nacht (fantastisch!) en kan ik overdag relaxen aan de idyllische kust en ’s avonds feesten met de Thaise vuurspuwers. Met andere woorden een fantastische afsluiter van mijn Thaise avontuurtje. Ik kan gerust zeggen dat dit een hele bijzondere en mooie ervaring was, welke mijn reislust alleen maar heeft aangewakkerd. Ik kan nu al niet wachten tot mijn Zambia-trip in Februari. Weer een ander land om te ontdekken en zo intens van te genieten.

Dit is dus alweer mijn laatste blog, want maandag kom ik jullie weer vergezellen in het regenachtige, koude kikkerlandje. Bedankt voor al jullie reacties, vond ik echt leuk om te lezen!

Tot in Nederland! Sa-wa-di-kha, Petra

Reacties

Reacties

Gerard en Hennie (pa en ma)

Geniet van de laatste dagen op dit eiland met prachtig strand.
Tot maandag in Frankfurt.

Carola

Wauww, im jealous!
geniet nog ff van het mooie land en het mooie weer daar!
kuss

lien

Tnx voor je mooie verhalen peet :D. Ik verwacht in februari uiteraard ook een Zambia blog ;) kus

Henri & Christa, Beerd, Mart

Hoi Peetje,

Nog een paar daagjes genieten daar aan de andere kant van de wereld en voor straks een goede reis terug!!!

Groetjes uit Nunspeet

Inge

Hee peetje...Geniet van je laatste daagjes! Het was enorm leuk steeds je verhalen te lezen en je foto's te bekijken! Kan niet wachten om je weer te zien...xxies

sharon

heej peetje !

Wat fijn om nog even te genieten van het strand ben benieuwd naar je zusterverhalen en de rest van je verhalen !!
ik mis de avondjes theedrinken , dom kletsen, rondjes lopen etc. allemaal heel erg dus ik zegkom maar snel terug!
We moete nodig ernstig bijpraten onder het genot van heel vee lthee

kusjes

Erik-Jan

Hoi Petra! Ik heb net pas al je verhalen doorgelezen, want ik vergat het telkens. Het was erg leuk om te lezen wat je hebt meegemaakt. Een groot avontuur en zo te zien heb je je reis goed afgesloten. Toch maar een berichtje al ben je nu misschien al thuis. Groetjes

Inge

Hoi meid! Goed om van je te horen. Leven met de aanwezige faciliteiten zal niet makkelijk zijn en soms zal je je afvragen, hoe ga ik dit 4 maanden volhouden. Maar je zit nu echt in de cultuur, en dat is toch eigenlijk ook wel heel wat waard. Je leeft het zambiaanse leven en dat is meer waard dan een mooie hotelkamer en een normale douce. Ervaringen die je nooit zal vergeten! Echt superleuk om foto's te zien en een beetje een beeld te kunnen vormen van hoe jouw leven er daar uit ziet! Hoop nog vele foto's te mogen zien de komende maanden... Ik mis je nu al :( Geniet ervan!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active